Leasing w czasach koronawirusa, finansowanie firm po obniżce stóp procentowych 2020

Obecna ogólnoświatowa pandemia koronawirusa, która dotyka cały świat, jest zaskoczeniem jakiego nikt się nie spodziewał. Gospodarki wszystkich państw świata cierpią, firmy notują spadki obrotów. Sytuacja taka potrwa z pewnością kilka miesięcy a może i dłużej. Jedno jest pewne – to minie, epidemia wygaśnie, znajdziemy szczepionkę i gospodarka w którą rządy wlewają ogromne kwoty pieniędzy będą musiały znowu ruszyć.

Ważne, by z tej sytuacji wyciągnąć wnioski na przyszłość, a może też zająć lepsze miejsce w procesach produkcji, usługach, łańcuchach dostaw  i dotrzeć do odbiorców którzy do tej pory kupowali np. towary chińskie, a w przyszłości będą woleli zaopatrywać się w Europie.

Wszystkie rządy przygotowują i modyfikują na co dzień pakiety pomocowe i stymulacyjne. nie będziemy się jednak w tym miejscu zajmować ich przedstawieniem, tym bardziej że zakres i wielkość oraz warunki pomocy rządowej będą się zmieniać z biegiem czasu.

Jeśli chodzi o firmy leasingowe to na dzień dzisiejszy ich pomoc polega na możliwości odroczenia w całości lub w części rat leasingowych na okres do 3 miesięcy.

Ile kosztuje leasing po obniżce stóp procentowych 2020

Banki centralne obniżają stopy procentowe a firmy leasingowe tną oprocentowanie, to wszystko ma pomóc firmom przetrwać a także nabywać nowe środki produkcji (leasingować maszyny, samochody i inny sprzęt). Jeszcze niedawno stopa procentowa wibor wynosiła 1,72% dla pożyczek na rynku międzybankowym (Narodowy Bank Polski), dziś wynosi ona już tylko 0,5%. Oznacza to, że właśnie mamy do czynienia ze znacznym spadkiem oprocentowania kredytów oraz leasingów.

Dla przykładu, biorąc obecnie w leasing auto o wartości 100.000 zł netto, z wkładem własnym na poziomie 5% i wykupem 1% na okres 5 lat przeciętna firma dostanie taki leasing  finansowanie o 2,5% taniej niż przed obniżką stóp procentowych, przed epidemią koronawirusa.

Obecnie (druga połowa kwietnia 2020) firmy leasingowe jeszcze nie podjęły ostatecznych decyzji o zmianie swoich wymagań przy udzielaniu leasingu, jednak naszym zdaniem należy się spodziewać, że pewne branże będą w najbliższych miesiącach traktowane priorytetowo (np. sektor medyczny, usługi kurierskie, informatyczne). Inne branże będą natomiast traktowane z dużo większą ostrożnością (transport międzynarodowy, sprzedaż hurtowa i detaliczna, pewne rodzaje produkcji, finansowanie dealerów samochodowych i komisów).

Jeszcze inne branże będą wyłączone z finansowania (można się spodziewać że będzie to gastronomia, kina, hotelarstwo, rozrywka masowa, wynajem samochodów lub usługi wynajmu samochodów). Dużo będzie zależało na pewno od rozwoju sytuacji i kondycji danej branży oraz od tempa odmrażania gospodarki i programów stymulujących. Jednym z przykładów takich programów ma być tzw. bon urlopowy, który można będzie wykorzystać na sfinansowanie urlopu w Polsce.

Warunki leasingu w czasie koronawirusa 2020 / 2021

Być może zostaną podniesione minimalne wymagane wkłady własne przy leasingu już nie 0 a np. 10-20%.  Problemy mogą mieć korzystający z wynajmu długoterminowego lub leasingu z dużymi wykupami. Finansujący, firmy leasingowe, mogą nie być chętne do ponoszenia tak dużego ryzyka jeśli chodzi o maksymalne wartości wykupu po zakończeniu leasingu/najmu.

Z pewnością firmy leasingowe będą ostrożniej podchodziły do Klientów, jak też Klienci będą ubiegać się o leasing po większym zastanowieniu.

Kolejną tendencją na rynku leasingowych którą można już dostrzec jest coraz większa ilość ogłoszeń o możliwej cesji leasingu przez firmy które chcą się pozbyć części swoich samochodów lub przewidują, że nadejdzie dla nich gorszy czas. Powodowało to też będzie większą podaż samochodów używanych.

oprocentowanie Leasingu samochodowego w czasie koronawirusa

Nie należy się jednak spodziewać spadku cen samochodów, zarówno nowych jak i używanych. Samochody używane będą bardziej cenione ponieważ firmy będą je dłużej użytkować i nie będą skłonne do dużego obniżania ceny. W przypadku aut nowych, branża motoryzacyjna operuje dziś na tak niskich marżach, że obciążona dodatkowo koniecznością dostosowania się do norm ekologicznych i elektryfikacją, nie będzie miała żadnego pola do obniżek cen samochodów.

W tym kontekście my przewidujemy, że samochody premium nie będą się cieszyły już taką popularnością, ich sprzedaż spadnie bardziej niż średnia rynkowa. Po prostu o wiele mniej firm będzie mogło sobie pozwolić na zakup takiego auta lub ryzyko spłaty droższego samochodu.

Pewną pomocą dla polskich firm będą z pewnością środki i pożyczki otrzymywane w ramach tarczy antykryzysowej, które można również przeznaczyć na spłatę rat leasingowych, a które to środki mają być umarzane nawet w 75%.

 

KALKULATOR LEASINGOWY >>


Masz pytanie? Chętnie na nie odpowiemy. ZAPYTAJ O OFERTĘ LEASINGU.


Tematyka strony: kalkulator leasingu 2020, oblicz promocyjny leasing 2020, gdzie najlepszy leasing w 2020 roku, leasing 2020 kalkulator, raty leasingowe po obniżce stóp procentowych na 2020 rok, oblicz leasing dla firm po koronawirusie, finansowanie leasing w czasie recesji, odroczenie rat leasingowych kalkulator, cesja rat leasingowych z powodu koronawirusa, jak odroczyć raty leasingu oblicz leasing po obniżce stóp procentowych, stopy procentowe w leasingu, oprocentowanie leasingu w czasie pandemii, dopłaty do leasingu w ramach tarczy antykryzysowej.